zdroj |
O jejich životě a kultuře není známo mnoho. Snad jen není žádným tajemstvím, že jsou docela vzdělaní. Patří mezi nejstarší civilizace, mezi nimiž se rozšířila gramotnost, takže vlastní tisíce let staré historické záznamy, jež jsou však velmi ceněné a žárlivě střežené. A protože na rozdíl od jiných essoských říší Yi Ti nikdy nepadlo kvůli vnitřním rozbrojům ani vnějším nájezdům, existuje jeho kultura bez přerušení nejdéle ze všech zaznamenaných civilizací světa.
Od začátku jim vládne božský císař, obdobně jako údajně vládl Velkému císařství Úsvitu, a bývala to velice mocná funkce znamenající velké bohatství, v níž se vystřídalo několik dynastií. Jen on si mohl oblékat róby ze zlaté tkaniny, zelených perel a nefritu, jen on velel velkým armádám a velkému území. Už Lomas Dlouhokroký popsal Yi Ti jako zemi tisíce bohů a stovky princů pod vládou jednoho božského císaře. Nicméně nyní moc císaře nesahá dál než za hradby hlavního města. Skutečná moc je v rukou stovky princů autonomních měst a oblastí, zbojníků, králů-kněží, zaklínačů, válečníků, generálů a výběrčích daní, z nichž většina se císaři nijak nezodpovídá. Dokonce tam nepůsobí jen jeden císař. V Yin sídlí Bu Gai z dynastie azurových císařů. Ve Městě obchodníků se prohlásil prvním Oranžovým císařem generál Pol Qo, Kladivo Jogos Nhai. A v exilu, v tajemném městě Carcosa za Stínozemím, o sobě jistý zaklínač tvrdí, že je 69. Žlutým císařem, přestože dynastie žlutých císařů padla už před tisíci lety.
Upadající vliv císaře ovšem nic nemění na tom, že je stále uctíván jako živý bůh a že tato tradice má svůj původ už v údajném Velkém císařství Úsvitu. Odvíjí se od dominantního náboženství v Yi Ti. Tam totiž znají několik bohů, ale soustředí se na dva hlavní – Lva noci a Pannu stvořenou ze světla. Ti patrně odkazují na koncept protipólů prolínajících se v lidském životě, kdy Lev noci znázorňuje destruktivní, trestající mužskou postavu, a Panna stvořená ze světla obraňující, dobrou ženskou postavu. A je možné, že Lev noci by měl vypadat jako muž se lví hlavou, neboť tak je znázorněn v Domě černé a bílé v Braavosu.
Právě tito dva měli mít syna, jenž se stal Bohem na zemi a vládl Velkému císařství Úsvitu po deset tisíc let, než vstoupil na nebesa. Po něm měli vládnout jeho potomci známí pod jmény různých drahých kamenů, dokud Ametystové císařovně její bratr neuzurpoval trůn během Pokrevní zrady, kdy ji zabil a korunoval se Krevelovým císařem. Tímto činem měl na zemi seslat temnotu, když se Panna stvořená ze světla obrátila zády ke světu a Lev noci vyjel potrestat zkaženost lidí se svými démony. Temnotu pak měl zahnat velký válečník s mečem Světlonošem v bitvě za úsvit, přičemž se lze domnívat, že v příbězích z Yi Ti by mohlo jít o Yin Tara. A ač se po návratu světla nepodařilo obnovit Velké císařství Úsvitu a na jeho místě se mělo zrodit Zlaté císařství, tento příběh spolu se Lvem noci, Pannou stvořenou ze světla a božskými císaři, jež mají svým titulem odkazovat na jejich dávné božské potomky a pojmenovávat se po drahých kamenech, je stále základem hlavního náboženského proudu.
Dále se někde v Yi Ti a na několika dalších místech světa stále vyznává i temné náboženství Církve Hvězdné moudrosti. Měl ji údajně založit Krevelový císař, jenž měl být i prvním veleknězem, a ať už existoval nebo ne, lze odhadnout, že Yi Ti mohlo být jejím původním domovem. A vedle toho v Yi Ti patrně působí zaklínači, kněží všech provozovaných náboženství, nebo kněží-písaři. Je tak možné, že kněží obecně mají v Yi Ti značné postavení a větší rozmanitost ve svém zaměření než jen věrouku.
Další informace už lze o Yi Ti zjistit pouze na mezinárodních tržištích, kam přichází tamější obchodníci s čapkami s opičím ocasem a s bystrýma očima nabízet velice drahé zboží. Říká se, že Yi Ti je tak bohatá říše, že zdejší princové žijí v domech ze zlata a jejich pokrmy jsou posypané práškem z perel a nefritu. To jsou sice spíš jen pověsti, ovšem Yi Ti je skutečně velmi bohaté díky vzácnému koření a těžbě drahokamů. Mezi hlavní vývozní artikl tam patří šafrán, jenž je třeba v Západozemí cennější než zlato, hedvábí, různé nerosty a prodávají též víno. A také někdy vyváží zebry, s kterými v Planinách Jogos Nhai zkřížili koně a tak začali s chovem zebroňů.
A další věc, která se z jejich známé historie a z kontaktu s nimi podařila odvodit, je, že mají v Západozemí i západním Essosu nezvyklý způsob, jakým používat jména. Na prvním místě je totiž to rodinné a až po něm všechna osobní. A jejich jména jsou navíc často jednoslabičná, stejně jako jména jejich známých měst, což může poukazovat na jazyk založený na skládání jednoslabičných slov.
Žádné komentáře:
Okomentovat