Pán světla

zdroj

Uctívání R'hllora, jinak též Pána světla (Lord of Light), Rudého boha, Srdce ohně, Boha plamenů a stínu, je významné především v Essosu. Je jedním z často následovaných náboženstvích ve Svobodných městech (Rudé chrámy jsou v Pentosu, Braavosu, Lysu, Volantisu a mnoha dalších menších městech kolem), převažujícím náboženstvím Ašaje a několik vyznavačů má i v Západozemí, kde stojí malý chrám ve Starém městě a kde došlo v průběhu ságy ke konverzi lorda Dračího kamene, jeho mužů a kde se jeho vliv celkem rozrůstá v některých oblastech kolem Trojzubce. 

Zakládá se na dualistickém vidění světa, kdy R'hllor je dobrým bohem ohně poskytujícím světlo, teplo a život a bojuje s Velkým Jiným, bohem temnoty, chladu a smrti. Vyznavači tohoto náboženství přitom uctívají pouze R'hllora, o Velkém jiném často ani neví, a pokud ano, nenávidí ho a doufají ve vítězství ohně. Akorát, že tento boj má být věčná válka o osud světa, která neskončí, dokud se znovu neobjeví Azor Ahai, bájný spasitel se svým ohnivým mečem Světlonošem, který rozhodne o vítězství či konci lidstva.

Podle legend už se jednou tento poslední hrdina objevil. Před 8 000 lety během Dlouhé noci, generaci trvající zimy, kdy bílí chodci, jinak nazývaní Jiní, vpadli do Západozemí a možná i některých míst Essosu. Respektive tak tyto okolnosti znají v Západozemí, ale podle jedné essoské legendy zase došlo ve Velkém císařství Úsvitu ke krvavé zradě, kdy Krevelový císař svrhl svou sestru a začal vládnout pomocí temnoty a krvavé magie. Tehdy měl začít věk temnoty po celém světě. Tuto temnotu se pak podle pověstí z Ašaje vydal porazit udatný válečník. 

Potřeboval k tomu ale meč hrdinů, a tak ho třicet dní a třicet nocí koval v posvátných plamenech. Jenže když ho zakalil ve vodě, meč se zlomil. Vrátil se tedy k práci na padesát dní a nocí. Tentokrát meč zakalil v srdci chyceného lva, ale ocel znovu nevydržela. Pochopil pak, co má udělat, pracoval na třetím meči po sto dní a nocí a jeho poslušnost si údajně zajistil velkou obětí – zakalením v srdci své ženy Nissy Nissy, jejíž duše do něj vstoupila. Meč od té doby nejen mohl plát plamenem, ale byl vždy teplý na dotek a Azor Ahai s jeho pomocí a s pomocí čestných mužů temnotu porazil. Tedy vyhnal Jiné zpět na mrazivý sever, nebo porazil jakéhokoli jiného démona, jenž za ní stál. 

Nyní se však temná hrozba vrací a stoupenci R'hllora věří, že se Azor Ahai znovu zrodí. Dle proroctví prastarých knih z Ašaje se tak má stát po dlouhém létě, když se objeví zlo, zima a temnota - a jiné proroctví k tomu dodává, že se tak má stát uprostřed kouře a soli a jeho příchod má probudit draky z kamene. I když právě tahle část a toto proroctví se nemusí týkat pouze Rudého boha. Podobná postava se vyskytuje v různých kulturách, ať už ta, která měla porazit temnotu v minulosti, nebo která má ještě přijít – Rhaegar Targaryen, vyznavač Sedmi, třeba věřil v příchod Prince, který byl přislíben, Dothrakové očekávají narození hřebce, který si osedlá svět.

Co už rozhodně spadá pod učení R'hllora, je až například vnímání ostatních bohů jako falešných model, nezanedbatelný vliv obřadů a proroctví a hluboká oddanost. Rudí kněží a kněžky, nazvaní podle jejich karmínových hávů, se často učí už od dětství v Rudých chrámech, kam jsou přivedeni nebo prodáni jako otroci R'hllora, a následně slouží jako chrámové prostitutky, válečníci nebo kněží. Ti pak věří, že současný svět je jediné peklo, z jehož temnoty Pán světla vyvede své věrné - většinou smrtí. Každou noc zapalují ohně a zpívají modlitby za další úsvit. Také hledí do plamenů a hledají v nich zjevení seslaná Pánem, což se ale daří jen některým. A v extrémních případech mohou jako oběť i upalovat nevěřící. I přes existenci svatých textů a starých knih mají totiž mnohem větší důležitost slova kněží, a pokud se ti rozhodnou pro upálení odsouzence, hranice se může rozhořet.

Krom těchto každodenních obřadů dál existují i specifická pravidla třeba pro svatební ceremonie. Ty se sice neukázaly v seriálu, ale v knize jejich součástí byl například skok novomanželů přes oheň.

zdroj

Po znovuzrození draků Daenerys Targaryen, kdy se do světa začala vracet magie, navíc zesílily i nadpřirozené schopnosti kněží (ačkoli oni je označují pouze jako ukázku moci Pána světla a nepřipisují zásluhy sami sobě). Například Thoros z Myru byl schopen několikrát vzkřísit Berica Dondarriona, kněz Moqorro pravděpodobně Victariona Greyjoye, nebo kněžka Melisandra přispět k pádu tří samozvaných králů Sedmi království za použití krvavé magie a porození vražedného stín. Toto je nicméně trochu extrémní forma magie a obětí, která je následovaná především v Ašaji. Ostatně Melisandra studovala i jako poutačka stínů, nejen jako rudá kněžka. Věřící v takových Svobodných městech se spíš přiklání k mírnějšímu uctívání a myšlence, že R'hllor je milující bůh.

Možná tedy jde o celkem děsivou víru a boha, jehož jméno spousta lidí v Západozemí nedokáže ani vyslovit, ale nelze popřít, že má velkou moc. A snad i pravdu s návratem Azora Ahai, protože noc se přikrádá. A noc je temná a plná hrůz.

Žádné komentáře:

Okomentovat